Wednesday, September 11, 2013

Perkataan anjing dalam doa qunut nazilah?

بسم الله

Saya yang kurang ilmu ini heran bila ada perkataan  كَلْبٌ /anjing atau كَلاَبٌ /anjing dalam sesetengah doa Qunut Nazilah. Saya bertanya dan ada sahabat yang menyatakan ianya datang dalam hadith. Saya google dan jumpa hadith ini :-

http://library.islamweb.net/hadith/display_hbook.php?bk_no=681&pid=333969&hid=649

 حَدَّثَنَا أَبُو نَوْفَلِ بْنُ أَبِي عَقْرَبٍ ، عَنْ أَبِيهِ ، قَالَ : كَانَ لَهَبُ بْنُ أَبِي لَهَبٍ يَسُبُّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَيَدْعُو عَلَيْهِ ، قَالَ : فَقَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " اللَّهُمَّ سَلِّطْ عَلَيْهِ كَلْبَكَ " ، قَالَ : وَكَانَ أَبُو لَهَبٍ يَحْمِلُ الْبَزَّ إِلَى الشَّامِ ، وَيَبْعَثُ بِوَلَدِهِ مَعَ غِلْمَانِهِ ، وَوُكَلائِهِ ، وَيَقُولُ : إِنَّ ابْنِي أَخَافُ عَلَيْهِ دَعْوَةَ مُحَمَّدٍ فَيُعَاهِدُوهُ قَالَ : وَكَانُوا إِذَا نَزَلَ الْمَنْزِلَ أَلْزَقُوهُ إِلَى الْحَائِطِ ، وَغَطُّوا عَلَيْهِ الثِّيَابَ وَالْمَتَاعَ ، قَالَ : فَفَعَلُوا ذَلِكَ بِهِ زَمَانًا ، فَجَاءَ سَبْعٌ فَنَشَلَهُ فَقَتَلَهُ ، فَبَلَغَ ذَلِكَ أَبَا لَهَبٍ ، فَقَالَ : أَلَمْ أَقَلْ لَكُمْ إِنِّي أَخَافُ عَلَيْهِ دَعْوَةَ مُحَمَّدٍ كَذَا " ، قَالَ عَبَّاسُ بْنُ الْفَضْلِ وَلَيْسَ بِالْقَوِيِّ : لَهَبُ بْنُ أَبِي لَهَبٍ ، وَأَهْلُ الْمَغَازِي يَقُولُونَ : عُتْبَةُ بْنُ أَبِي لَهَبٍ ، وَقَالَ بَعْضُهُمْ : عُتَيْبَةُ .

Terjemahan maknawi dari saya yang tak pandai arab :)

Satu hari Lahab bin Abu Lahab maki Nabi SAW dan memanggilnya. Lantas Nabi SAW berdoa "Ya Allah hantarkan anjing mu ke atasnya"  Lantas Abu Lahab menhantar kain ker syam bersama anaknya yang di iringi dengan pembantu dan kuncu-kunkunya dan berkata: Aku risau betul akan anak aku dengan doa Muhammad dan janjinya. Kalau apa-apa jadi padanya, tolong protect dia dengan segala benda yang ada. Mereka pun melakukan sedemikian dan datang binatang buas meggeledah dan membunuh anak abu lahab. Di bawakan ini kepada Abu Lahab  dan di berkata: Bukankan aku dah cakap, Aku risau doa Muhammad  yang ini...


No comments:

Post a Comment