Tuesday, July 23, 2013

Cinta pada "pendengaran" pertama

بسم الله

Pada suatu malam pada bulan April tahun lepas saya online skype dengan seorang rajul majhul. Di awal perbincangan kami dia memulakan dengan beberapa rangkap kalimat arab. Pada masa tu saya tak tau pun apa yang dia ucapkan tetapi saya amat tertarik dengan the rhyme kalimat-kalimat arab tersebut. Nak tanya malu so saya pun cuba nak google tetapi punyalah susah nak google bila basic-pre req-info tak de..pasal nak google apa pun tak tahu...

Later saya tonton youtube Hadith 40 oleh Ust. Fatul Bari bersama Kelab Ilmu Adelaide. Di situ barulah saya dapat tahu yang kalimat-kalimat arab yang saya suka itu ada nama. Ia di panggil 

خُطْبَةُ الْحَاجَة
Khutbah Hajah


Last week saya jumpa hadith sahih muslim ini. Rupa2nya ada seorang sahabat yang bernama Dimad yang masuk islam selepas dengar khutbatul hajah ini. Harap maklum terjemahan melayu saya tak jumpa so saya terjemah sendiri secara harfiah


عَنْ ابْنِ عَبَّاسٍ  أَنَّ ضِمَادًا قَدِمَ مَكَّةَ وَكَانَ مِنْ أَزْدِ شَنُوءَةَ
Dari Ibnu Abas, Dimad datang ke makah dan di dari Azdi Sanuah ( nama kaum )
 
 وَكَانَ يَرْقِي مِنْ هَذِهِ الرِّيحِ
dan boleh menjampi dari ini tiupan angin ( ilmu sihir )
 
 فَسَمِعَ سُفَهَاءَ مِنْ أَهْلِ مَكَّةَ يَقُولُونَ إِنَّ مُحَمَّدًا مَجْنُونٌ
Latas dia telah mendengar dari seorang yang bodoh dari pemduduk Mekah menyatakan sesungguhnya Muhammad telah gila ( terkena ilmu sihir )
 
  فَقَالَ لَوْ أَنِّي رَأَيْتُ هَذَا الرَّجُلَ لَعَلَّ اللَّهَ يَشْفِيهِ عَلَى يَدَيَّ
Katanya: Jika aku berjumpa ini lelaki semoga Allah menyembuhkanya dengan tanganku
 
قَالَ فَلَقِيَهُ
Katanya: Lantas dia menemuinya
 
فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنِّي أَرْقِي مِنْ هَذِهِ الرِّيحِ وَإِنَّ اللَّهَ يَشْفِي عَلَى يَدِي مَنْ شَاءَ
Lantas katanya: Ya Muhammad, Sesungguhnya aku menjampi dari ini sihir dan Allah menyembuhkan siapa yang dia mahu dengan tanganku
 
 فَهَلْ لَكَ 
Lantas adakah untuk kamu? (Mahukah aku menjampi mu)
 
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ الْحَمْدَ لِلَّهِ نَحْمَدُهُ وَنَسْتَعِينُهُ مَنْ يَهْدِهِ اللَّهُ فَلَا مُضِلَّ لَهُ وَمَنْ يُضْلِلْ فَلَا هَادِيَ لَهُ وَأَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ وَأَنَّ مُحَمَّدًا عَبْدُهُ وَرَسُولُهُ أَمَّا بَعْدُ
Lantas berkata Rasullullah ﷺ : Segala puji hanya bagi Allah, kita memujinya dan meminta pertolongan darinya. Siapa yang mendapat petunjuk Allah maka tiada apa yang menyesatkannya. Dan siapa yang disesatkan oleh Allah tiada apa yang dapat memberi pentunjuk kepadanya. Aku bersaksi tiada tuhan yang layak disembah melaikan Allah dan dia tunggal, tiada sekutu baginya. Dan sesungguhnya Muhammad itu hambanya dan rasulnya. Amma ba'du
 
   قَالَ فَقَالَ أَعِدْ عَلَيَّ كَلِمَاتِكَ هَؤُلَاءِ
Katanya: Lantas katanya: Ulangkan kepadaku kalimah-kalimah mu yang tadi

فَأَعَادَهُنَّ عَلَيْهِ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ
Lantas Rasullullah ﷺ mengulangkannya 3 kali kepadanya

قَالَ فَقَالَ لَقَدْ سَمِعْتُ قَوْلَ الْكَهَنَةِ وَقَوْلَ السَّحَرَةِ وَقَوْلَ الشُّعَرَاءِ فَمَا سَمِعْتُ مِثْلَ كَلِمَاتِكَ هَؤُلَاءِ وَلَقَدْ بَلَغْنَ نَاعُوسَ الْبَحْرِ
Katanya: Lantas katanya: Aku sudah mendengar kata-kata dukun dan kata-kata tukang sihir dan kata-kata penyair lantas satu pun tidak sama dengan kalimat-kalimat mu itu dan kami telah sampai ke dasar laut

Terjemahan ma'nawi oleh website ini bagi rangkap diatas:-
“Aku telah mendengar ucapan para dukun, para penyihir dan para penyair. Namun saya belum pernah mendengar kata-kata engkau tersebut. Sungguh, kata-kata itu telah sampai ke dasar lautan (karena kedalaman makna yang dikandungnya -pent)”.

No comments:

Post a Comment