Friday, September 2, 2016

Doa mintak berkat

السلام عليكم ورحمة الله

الحوار باللغة الملايوية ولكني ترجمتها باللغة العربية....


في السابق دَعَوْتُ هكذا "الله بارك هذا المجلس...."
Dulu saya ada doa macam nie "Ya Allah berkati majlis ini.."

ثم قال شيخ واحد إليَّ : لا تدعُ كذلك فأن أسلوب دعاء النبي دعا الباركة للناس ولا للمكان أو أخرى. أُدْعُ اللهم بارك لنا في هذا المجلس أحس
Kemudia ada seorang sheikh cakap kepada saya: Jangan doa macam tu pasal style doa nabi mendoakan berkat untuk manusia bukan untuk tempat dan yang lainnya. Doalah "Ya Allah berkati kami dalam majlis ini" lebih baik

ثم بثحتُ كثيرا أسلوب دعاء النبي صلى الله عليه وسلم ووجدتها كالآتية
Kemudian saya cari style doa nabi S.A.W dan jumpanya macam bawah nie...


اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي شَأْمِنَا، اللَّهُمَّ بَارِكْ لَنَا فِي يَمَنِنَا
Ya Allah berkati kami pada utara kami dan berkati kami pada selatan kami
رواه البخاري في صحيحه
Sahih Bukhari

اللَّهُمَّ بَارِكْ لَهُمْ فِي مِكْيَالِهِمْ، وَبَارِكْ لَهُمْ فِي صَاعِهِمْ وَمُدِّهِمْ
Ya Allah berkati mereka dalam timbangan mereka dan berkati mereka dalam sak mereka dan mudd mereka
** sak dan mudd ukuran seperti cupak
رواه البخاري في صحيحه
Sahih Bukhari


بارك اللهُ لكما في غابرِ ليلتكما
Semoga Allah memberkati kalian berdua pada malam kalian yang lepas
رواه مسلم في صحيحه
Sahih Muslim

و أغنية ماهر زين؟؟
بارك الله لكما وبارك عليكما
Dan lagu Mahir Zain??
Semoga Allah memberkati (bagi ) kalian berdua dan memberkati ( atas ) kalian berdua


هكذا قصتي لدعاء الباركة
Inilah kisah saya pasal doa berkat...

وأنا لا أقل دعاء الباركة لمكان لا يجوز.. أنا لا أدري
Dan saya tak cakap doa berkat utuk tempat tak boleh...saya tak tau

الله أعلم

No comments:

Post a Comment