Monday, April 29, 2013

Tazkirah Zohor: Ustaz Johari Wahab

بسم الله
السلام عليكم
الأستاذ: جوهري بن وهاب

UJW - Hadith - 20132904.mp3

يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ
Janganlah kamu melampau dalam ugama kamu 

Disebut di dua tempat:-

سورة النساء4:171

سورة المائدة 5:77




Hadith
حَدَّثَنَا عَاصِمُ بْنُ عَلِيٍّ، حَدَّثَنَا ابْنُ أَبِي ذِئْبٍ، عَنِ الزُّهْرِيِّ، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ، عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ، وَزَيْدِ بْنِ خَالِدٍ، أَنَّ رَجُلاً، مِنَ الأَعْرَابِ جَاءَ إِلَى النَّبِيِّ صلى الله عليه وسلم وَهْوَ جَالِسٌ فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ اقْضِ بِكِتَابِ اللَّهِ‏.‏ فَقَامَ خَصْمُهُ فَقَالَ صَدَقَ اقْضِ لَهُ يَا رَسُولَ اللَّهِ بِكِتَابِ اللَّهِ، إِنَّ ابْنِي كَانَ عَسِيفًا عَلَى هَذَا فَزَنَى بِامْرَأَتِهِ فَأَخْبَرُونِي أَنَّ عَلَى ابْنِي الرَّجْمَ، فَافْتَدَيْتُ بِمِائَةٍ مِنَ الْغَنَمِ وَوَلِيدَةٍ، ثُمَّ سَأَلْتُ أَهْلَ الْعِلْمِ، فَزَعَمُوا أَنَّ مَا عَلَى ابْنِي جَلْدُ مِائَةٍ وَتَغْرِيبُ عَامٍ‏.‏ فَقَالَ ‏ "‏ وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لأَقْضِيَنَّ بَيْنَكُمَا بِكِتَابِ اللَّهِ، أَمَّا الْغَنَمُ وَالْوَلِيدَةُ فَرَدٌّ عَلَيْكَ، وَعَلَى ابْنِكَ جَلْدُ مِائَةٍ وَتَغْرِيبُ عَامٍ، وَأَمَّا أَنْتَ يَا أُنَيْسُ فَاغْدُ عَلَى امْرَأَةِ هَذَا فَارْجُمْهَا ‏"‏‏.‏ فَغَدَا أُنَيْسٌ فَرَجَمَهَا‏
رواه البخاري
matan text di ambil dari :

http://qaalarasulallah.com/hadith.php?ID=0&Rows=9&SID=20430&head=Sahih Bukhari [Narrated by 'Asim bin 'Ali bin 'Asim عاصم بن علي بن عاصم بن صهيب

 http://www.haditsdb.com/88/75/80/63374.htm

Maksudnya: “ Seorang lelaki desa datang menghadap Rasulullah Shallalahu alaihi wassalam seraya berkata: “ Wahai Rasulullah! Atas nama Allah saya minta kepada tuan supaya tuan menjatuhkan hukuman kepada saya sesuai dengan kitabullah . Kemudian berkata lelaki lawannya dan dia itu lebih pintar daripadanya: Ya betul! Putuskanlah perkara kami sesuai dengan kitabullah dan izinkanlah saya lebih dahulu berbicara. Bersabda Rasulullah Shallahu alaihi wassalam:

Berbicara.Katanya:” Anak lelaki saya bekerja sebagai pekerja orang ini, maka dia berzina dengan isteri orang ini dan sesungguhnya saya telah diberitahu bahawa anak saya itu harus dihukum rejam, maka saya tebus dia dengan seratus ekor kambing dan seorang sahaya perempuan.Kemudian saya bertanya kepada ahli ilmu, maka mereka mengatakan kepada saya bahawa anak saya itu dihukum sebat seratus kali dan dibuang negeri selama satu tahun, sedangkan isteri lelaki itu mendapat hukuman rejam (sampai mati).

Maka bersabda Rasulullah Shallahu alaihi wassalam: “ Demi Allah yang jiwakau di tanganNya, sesungguhnya aku akan menjatuhkan hukuman di antara kedua belah pihak sesuai denagn kitabullah.(Tebusan) Hamba sahaya dan kambing itu ditolak dan ke atas anakmu sebat seratus kali dan dibuang negeri satu tahun.Wahai Unais! Besok pagi pergilah engkau kepada isteri orang ini (dan periksa apakah dia memang berzina), jika dia mengaku, maka rejamlah dia!



Terjemahan melayu di ambil dari:

http://www.infad.usim.edu.my/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=2142&newlang=mas 


الله أعلم

No comments:

Post a Comment